dr. Bán Mónika

2023. júliusában lehetőségem nyílt az Erasmus +-ösztöndíjjal Spanyolországba utazni egy hétre, hogy spanyoltanárként nyelvtudásomat és tanítási módszereimet egy továbbképzésen fejleszthessem. Az intenzív, 30 órás (20 óra felsőfokú spanyol és 10 óra módszertan) tanfolyamra Malagában került sor, a Malaca Instituto nevű központban.

2023. július 15-én szombat délután érkeztem Malagába. A Malaca Instituto szálláshelyén, a Club Hispanico nevű kollégiumban foglaltam el előzetesen lefoglalt szobámat. A délután folyamán Malaga belvárosát látogattam meg. Vasárnap kulturális felfedező útra indultam, meglátogattam a Picasso Múzeumot, valamint a Fnac könyvesboltot, ahol a tanításhoz használható két társasjátékot, két DVD-t és néhány folyóiratot vásároltam.

Július 17-én, hétfőn kezdődött a tanfolyam.

Az órák minden nap délelőtt 8.30-tól délután 14.30-ig tartottak két szünettel. Az első, négy órás blokk a C1-es szintű nyelvtanfolyam volt, melyen az Erasmus+-szal érkezett tanárok, valamint más, C1-es szintű diákok vettek részt. A csoportban nyolcan voltunk, öt tanár, és három C1-es szintű tanuló. A csoportban magyar, orosz, svéd, svájci, dél-koreai és amerikai tanulók vettek részt. A csoport tagjai spanyolul kommunikáltak egymással.

Az első két óra minden nap a szókincsbővítés jegyében telt, tanárunk Augustín volt. Számos új kifejezéssel, fordulattal ismerkedtünk meg, az autentikus szövegek olvasásán kívül a szókincs bővülésének forrásaival, a jelentésárnyalatok fontosságával, elméleti kérdéseivel is foglalkoztunk. Különösen érdekes volt, hogy több szólás, kifejezés kapcsán megvitattuk, azok léteznek-e a csoport különböző nemzetiségű tagjainak nyelvében. Így érdekes szokások, kulturális különbségek is a felszínre kerültek.

A C1-es szintű nyelvi továbbképzés második blokkjában nyelvtani ismereteink fejlesztésére került sor, tanárunk Javier volt, aki saját készítésű tananyagok segítségével árnyalta számunkra a külföldieknek legtöbb nehézséget okozó spanyol igeidők használatát. A fókuszt a múlt idők és a subjuntivo helyes használatára helyezte. Önreflexióra késztetett, hogy bár nyelvtani tudásomat illetően elég magabiztos voltam, mégis akadtak hibáim, tévesztések a múlt idők használatában. Ezért nagyon hasznosak voltak Javier magyarázatai, aki hasznos technikákat kínált a tipikus hibák elkerülésére.

A tanfolyam leghasznosabb részét számomra mégis az ebédszünet utáni két óra, a módszertani képzés jelentette, melyen a csoport tagjai közül csak a spanyoltanárok vettek részt. Több mint 20 év szakmai gyakorlattal rutinos tanárnak érzem magam, mégis számos új módszert technikát tanultam, ráadásul olyan témakörökben, melyekre a leginkább szükségem volt. Külön figyelmesség volt a Malaca Instituto részéről, hogy a módszertani képzés tematikáját az első nap reggelén külön egyeztették velünk, meghallgatták a javaslatainkat, majd a képzést úgymond "személyre szabták". Minden módszertani egységet más tanár tartott, így lehetőségünk nyílt megismerkedni különböző tanárszemélyiségek megközelítéseivel, módszereivel.

A módszertani képzésről:

Az első nap képzése volt talán a leghasznosabb számomra, olyan rövid, játékos feladatokról volt szó, melyeket óra eleji bemelegítésre, két anyagrész közti átvezetésre, vagy óravégi lezárásra lehet használni. Tanárunk, Amália olyan feladatokat válogatott össze, melyekhez sem digitális tudás, sem komoly előkészület nem szükséges, mégis szórakoztató, feldobja az órát. Nemcsak megismertette ezeket a technikákat, de megvilágította ezek elméleti hátterét, célját, helyét az órán, előnyeit, stb. Második nap a kulturális ismeretek bevezetéséről, tanításáról volt szó, Inma tartotta, nemcsak a kulturális ismeretek tanításának módszereiről volt szó, de számos hasznos kifejezéssel is gazdagodott a szókincsem.

Harmadik napon az internetes eszközökkel ismerkedtünk meg, a leghasznosabbnak azok az oldalak bizonyultak, melyeken utánanézhetünk kétségeinknek. Számos olyan youtube videót és sorozatot is ajánlott tanárunk, melyeket eredményesen tudunk majd használni az oktatás során.

Negyedik nap a nyelvtan tanításának módszereiről volt szó. Tanárunk, Javier hangsúlyozta az induktív módszer előnyeit, felhívta a figyelmünket néhány tipikus hibára a subjuntivo tanítsásával, tanulásával kapcsolatban.

Ötödik nap Maríával a játékokról volt szó. Bár magam is sok játékot alkalmazok a tanítás során, ezen a napon új játékokkal ismerkedtem meg, illetve néhány ismert játék, pl. tabu újszerű alkalmazásával.

Összességében a tanfolyam nagyon hasznos volt, nyelvtudásomat, módszertani ismereteimet egyaránt jelentősen bővítette.

Délutánonként az intézmény kulturális programokat is kínált, az ingyeneseken (üdvözlő fogadás, filmvetítés, kulturális "charla") én is részt vettem.

Nagyon örülök, hogy a Tempus segítségével részt vehettem ebben a számomra szakmai szempontból nagyon hasznos programban, mely egyúttal személyes élménynek is bizonyult, melynek tapasztalatait szeretném minél több emberrel megosztani. Intézményemben, a Xántus János Két Tanítási Nyelvű Gimnáziumban nemcsak a tanítás során fogom alkalmazni tapasztalataimat, hanem azokat spanyolos kollégáimmal is megosztom. Ezúton is szeretnék köszönetet mondani iskolánk igazgatónőjének, Dr. Fehérvizi Juditnak, aki lehetővé tette és támogatta, hogy intézményünk részt vehessen az Erasmus + Mobilitás-programban, valamint Horváth Zsolt projektkoordinátornak és kollégámnak, aki az egész pályázatot koordinálta és kezelte és természetesen a Tempus Közalapítványnak.

2023.07.25.

© 2022 Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el