Hajdu Gabriella

IKT az oktatásban

International Training Centre – Prága, Csehország

AZ ITC által szervezett "ICT in Education" megnevezésű egyhetes programon vettem részt a cseh fővárosban. A képzés helyszíne a Műszaki Egyetem épületében, egy rendkívül jól felszerelt előadóteremben helyezkedett el. A helyszíntől 20 perces gyalogos sétával a prágai vár, 10 perces metróúttal pedig az óváros is könnyen elérhető távolságban feküdt.

A napjaimat egy negyven perces üdítő sétával kezdtem az egyénileg szervezett szállásomtól (Hotel Klára), a Stromovkán keresztül, az intézményig. Ezután felfrissülten olyan információkkal gazdagodtam, mint e-learning platformok létrehozása, melyek hosszútávon hasznomra válnak, mivel ezek előmozdítják az oktatás minőségének javulását és segítenek a kulcskompetenciák fejlesztésében, valamint a szakmai együttműködést is megkönnyítik. Az interaktív taneszközöket, applikációkat először letölthettük, majd "learning by doing" megtapasztalhattuk az előnyeit: kreatív, gyors, minden tanulót képes bevonni tudásszinttől és szociális háttértől függetlenül.

Terítékre került a kifordított osztályterem (flipped classroom), melynek lényege, hogy a tanulók először házifeladat segítségével ismerkednek meg a tananyaggal, majd a tanórán mélyülnek el a témában. Ezek a feladatok Edpuzzle alkalmazással készültek, melyben videóanyagok épp úgy elhelyezhetők, mint szöveges vagy képi tartalmak, kérdésekkel, feladatokkal együtt. A tanórai feladatkiosztásnál már a Choiseboard volt segítségükre, itt a diákok maguk dönthetik el, hogy az otthon elsajátított tananyagot, milyen formában kívánják bemutatni. (Ez lehet bármilyen kreatív művészeti alkotás is.)

Ezen kívül a kurzus olyan aktuális problémákra is rávilágított, mint a mesterséges intelligencia és ennek elterjedt használata, ám ezt inkább lehetőségként, mint akadályként kezelte. A Chatgpt segítségével például óratervet, a leonardo.ai segítségével creative commons képeketis könnyen elő tudtunk állítani. A You glish alkalmazás segít autentikus szövegen keresztül bemutatni a különböző nyelvjárásokat, dialektusokat, kiejtés variánsait megismerni. Natural reader a gépelt szöveget érthető, értelmes, természetes beszéddé transzformálja. Tuna voice alkalmazással pedig a szöveget dalammá is alakíthatjuk. D-Id alkalmazás kiválóan alkalmazkodik rövid reklámok készítéséhez: ez az általunk készített arcképhez hangot és mimikát is kölcsönöz. Ám ezeken kívül napi rendszerességgel megújuló alkalmazásokat találunk a Futurepedia oldalon.

A játékosítás (gamefication) témáját is érintettük. A Goosechase program tette lehetővé jutalmak, ösztönző tartalmak megosztását a feladat elvégzése közben, valamint a deck.toys/dashboard alkalmazás is kiváló példával szolgált erre különböző számítógépes játékokon keresztül.

Interaktív dolgozat létrehozását támogatta a test.livesheets.com, mely lehetővé teszi pdf fájlok átkonvertálását. A Google új bővítménye az Insert Learning pedig különböző Wikipedia szövegekhez kínál a szövegbe integrálható többválasztós vagy kifejtendő kérdéslehetőséget.

A kódolás alapjait a Hour of code magyarázó videóival és sok gyakorlással sajátíthattuk el.

Digitális könyvet, lapozható oldalakkal, saját tartalommal a storyjumper alkalmazással készítettünk. Ennek előnye, hogy a könyvkészítő alkalmazással akár egyidejűleg többen is tudják szerkeszteni.

Érvek és ellenérvek gyűjtését a kialo-edu.com-on keresztül kérhetjük a tanulóktól.

Saját honlapot a weebly.com-on készíthetünk ingyenesen, gyorsan, könnyen, egyszerűen.

Interaktív prezentáció a Microsoft Sway alkalmazásával a nearpod.com-on keresztül videóval, kitölthető feladatlappal, többválasztási lehetőséggel, azonos időben látható eredményekkel kreálhatók.

A résztvevők összetétele igen vegyes volt: 1 olasz középiskolai matematika szakos, 1 portugál általános iskolai angol szakos, 1 spanyol technikumban robotika szakos, 1 spanyol középiskolai marketing és logisztika szakos, 1 szlovák általános iskolai informatika szakos tanár és 11 török vett részt a tanfolyamon. A török résztvevők valamennyien igazgatók vagy igazgatóhelyettesek voltak, de volt, aki háztartástant, szőnyegszövést vagy egyéb tradicionális mesterséget tanít. Közülük senki nem beszélt angolul, egyik tanárkolléga volt a tolmácsuk. Ez nem okozott különösebb gondot a képzés során. Úgy gondolom, angol nyelven egy igen széles és sokszínű tanárkörrel lehetett diskurzust folytatni.

Összeségében úgy érzem olyan ismeretekre tettem szert, amelyeket bármely tantárgy oktatása során sikeresen be tudok vetni és remélem a tanulók is úgy lelkesednek majd érte, ahogyan én tettem a továbbképzés során. Persze valószínűleg ebben nagyban hozzájárult, hogy az oktatók rendkívül ösztönzőek voltak, a képzésben résztvevők pedig nagyon jó hangulatot teremtettek.

Bp. 2023. 07. 25.

Hajdu Gabriella

© 2022 Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el