Uhlár Ádám

Helyszín: Split, Horvátország

Időpont: 2022.08.08-13

Résztvevő: Uhlár Ádám

Az ICT and Outdoor Teaching and Learning kurzus 2022.08.08-tól 13-ig került megrendezésre Splitben, Horvátországban. A kurzusra való kiutazást, valamint az ott tartózkodást semmilyen módon nem befolyásolta a még napjainkban is jelen lévő Covid-19 járványhelyzet. Split jelentős turista paradicsom, az oda látogatók nagyobb részben vannak jelen a városban, mint az ott élő helyi lakosok. A nyári főszezon az árakon, és a szolgáltatások árszínvonalán is jelentősen látszik. Igen drága városnak mondható, még a horvát lakosság véleménye alapján is. Maga az utazás és az ott tartózkodás zökkenőmentes volt, a megelőző gondos tervező és szervező munkának köszönhetően minden ütemtervszerűen, komplikációk nélkül zajlott. Az egyetlen negatívum talán az volt, hogy a város tömegközlekedése híresen rossz, így naponta a képző hely és a szállás között akár 10-12 km-t is kellett gyalogolni. Szerencsére ez a rekkenő hőség ellenére sem okozott gondot.

A kurzus az IKT eszközök használatával, szabadtéri tanulással és tanítással foglalkozott. A tematika rendkívül aktuális korunkban, hiszen egy járványhelyzet árnyékában az ilyesfajta technológiák alkalmazása különösen felértékelődik. A fogadó oktatók tanítottak néhány mobiltelefonos alkalmazást, úgy mint a szabadtéri oktatást elősegítő Google Lens applikációt, a növényvilág megismerését elősegítő PlanNet alkalmazást, valamint a szabadtéri fizikai aktivitás nyomon követésére alkalmas Sports Tracker applikációt. PC-n kitűnően használható az Adobe Express nevű webes szoftver, mellyel rendkívül kreatív és sokszínű tartalmakat lehet készíteni. Nagyon ötletes a Qrcode-Monkey webszoftver, mellyel saját felhasználású QR-kódokat lehet készíteni teljesen ingyen, mindenféle tartalom gyors megosztásához, publikálásához.

Saját területemen számos ötletet kaptam, rengeteg kreatív gondolat jutott eszembe. A testnevelés és sport oktatás, egészséges életmód egyes témaköreit a tanult módszerekkel még könnyebben, és hatékonyabban tudom átadni a diákjaim számára. Gyakorlati példa a diákok számára szervezett köredzés, melynek keretén belül a tanulóknak minden állomáson más és más fizikai gyakorlatot kell teljesíteniük. Eddig a tanárnak minden gyakorlatot külön-külön be kellett mutatnia, minden állomást végig kellett vennie a diákok előtt. A QR-kódos rendszer lehetővé teszi, hogy az egyes feladathoz instrukciós videók kapcsolódjanak, és az instrukciós videókat minden állomáson a diákok a kihelyzett QR-kódokkal beolvashassák. Így a közös munka még gördülékenyebbé válik, a helyes kivitelezést a tanulók egymás után bárhányszor végignézhetik. Az egyes munkaállomáson a tanulók maguktól, párhuzamosan tanulhatnak. Az oktatás hatékonysága nő, a tanárnak elég a hibajavításra koncentrálnia.

A kurzus felépítése külön tetszetős volt a számomra. Az elméletben tanultakat egyből követték a gyakorlatban való próbatételek is. A tantermi oktatás mellett, sokat tartózkodtunk szabadtéren is, melynek során a kültéri tanulás lehetőségeivel ismerkedtünk. A résztvevők összetétel vegyes volt, de inkább közép-európai tanárok képviselték magukat. Érkeztek kollégák Lengyelországból, Németországból, Magyarországról, Romániából, de néhány spanyol résztvevői is a helyszínen volt. A képzés jó hangulatban telt, a közös programok remek hangulatot biztosítottak.

A mobilitás legnagyobb előnyét a tantermi képzésen túl abban látom, hogy a kulturális sokszínűség jelentős tapasztalatot biztosított a résztvevők számára. Igaz ez a város egészére nézve, a résztvevők személyére, és a környék ezer éves történelmére is. Izgalmas volt megismerni egy balkáni ország oktatási rendszerét, pedagógusait, valamint gyereknevelésről és pedagógiáról alkotott gondolatait. A képzés során világlátásom szélesedett, számtalan tapasztalatot szereztem, új helyekkel és érdekes emberekkel ismerkedtem meg. Izgalmas dolog összehasonlítani a hazai előnyöket és fejlesztési területeket más országok előnyeivel, pedagógiai rendszereivel és fejlesztési területeivel. A képzésen tanultakat igyekszem a lehető legnagyobb mértékben beépíteni saját, mindennapi pedagógiai gyakorlatomba is.

Összefoglalásképen elmondhatom, hogy a tanári mobilitási program számomra nagyon sokat adott, rengeteg élménnyel és tapasztalattal lettem gazdagabb. Jószívvel merem ajánlani a tanári mobilitások intézményét mindenkinek, fiatal és középkorú tanár kollégáknak is egyaránt!

Budapest, 2022.08.18.

Uhlár Ádám

© 2022 Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el